למה מומלץ לצרוך ספרולינה טריה?

ספירולינה ערכים תזונתיים
ספירולינה הוא השם הגנרי למשפחת אצות חד-תאיות הנקראת Arthrospira, אשר מופיעות כצברים או שרשראות תאים מסולסלות בצורת ספירלה (מכאן שמן). הן ידועות גם כאצות כחוליות, אצות כחולות-ירוקות או ציאנובקטריה בשל צבען הייחודי, הנובע מתכולה גבוהה של פיקוציאנין - חלבון פוטוסינטטי ונוגד חמצון חזק בעל צבע כחול עז.

הסביבה הטבעית של הספירולינה היא אגמים וולקניים באזורים המשווניים (סמוכים לקו המשווה) של כדור הארץ, בתווך מימי בסיסי ועשיר במינרלים וסביבה טרופית בה הטמפרטורה ורמות הקרינה גבוהות וקבועות לאורך השנה.

לסיפרולינה היסטוריה ארוכה ומתועדת של צריכה ע"י בני אדם, עוד מימי התרבות האצטקית העתיקה באזור האגמים האלקליניים של עמק ה"אנאהואק" שבמכסיקו, כפי שתוארו ע"י מגלי הארצות הספרדים מהמאה ה-15. בפיהם נקראה האצה "מזון האלים" ויוחסו אליה סגולות מרפא רבות. כך גם באזור אגם צ'אד שבצפון אפריקה ובאגמים הטבעיים במיאנמר.

ספירולינה ידועה במערב בזכות ההרכב התזונתי המופלא שלה:

כ-70% חלבון מלא – מקור החלבון העשיר ביותר על כדור הארץ (פי 3 מבשר בקר) מכיל את כל חומצות האמינו החשובות, כולל 8 חומצות האמינו החיוניות, בצורה זמינה ביולוגית המאפשרת קליטה מהירה בגוף. 

15% פחמימות - בעיקרן רבי סוכר מורכבים (גלוקוזאמין, רהמנוזמין וגליקוגן, שאינו שכיח בתאים צמחיים) המשמשים בין השאר בבנייה של רקמות חיבור.

5% ליפידים - חומצה פלמיטית, GLA (חומצה גאמא-לינולאית מקבוצת אומגה 6), אומגה 3, חומצה לאורית, חומצה אולאית וחומצה פלמיטולאית.

פיגמנטים ונוגדי חמצון – פיקוציאנין, כלורופיל ובטא-קרוטן המייצרים שילוב הגנה ייחודי מפני רעלנים ורדיקלים חופשיים ומסייעים בחיזוק מערכת החיסון, מניעת דלקות ועוד.
ויטמינים ומינרלים - הרכב עשיר ומגוון: ויטמין A, C, D, E, B קומפלקס (כולל B12), סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, ברזל, אבץ, מנגנז, גופרית, נתרן.

גם צריכה של כמות קטנה מאוד של ספירולינה – כפית אחת ליום - מספיקה כדי להגיע לתצרוכת היומית ולשפר ביצועים בתפקוד היומיומי של הגוף. מומלץ במיוחד לספורטאים בכל הרמות שרוצים להפיק יותר מהאימון שלהם.

ספירולינה מומלצת גם כתוסף טיפולי בעייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז, עודף משקל ומחלות כרוניות אחרות הקשורות ומושפעות מתזונה לקויה (אנמיה, מחלות לב וכלי דם, סכרת).