למה עסקים בוחרים בספירולינה טרייה?

למה עסקים בוחרים בספירולינה טרייה? - Algaecor  spirulina

 

סקר מקיף שערכה לאחרונה (2020) חברת דלויט וכלל מעל 27,500 אלף עובדים מדור המילניום ודור ה-Z הגיע למסקנה הברורה כי נושא הסביבה הינו בין הנושאים הדחופים ביותר בעיניהם.

מעבר לכך, הצפי הוא כי לאחר תום משבר הקורונה, נושא זה הולך להפוך להיות אפילו עוד יותר אקוטי, בין השאר בשל דחיפות משבר האקלים.

 

לפי דו"ח הפאנל הבינלאומי של האו"ם (IPCC) , הוגדרה שנת 2030 כ"נקודת האל חזור" מבחינה אקלימית.

משום כך מנהיגים פוליטיים, מדיניים, חברתיים, סביבתיים ועסקיים החלו להוביל תכנון לצורך מדיניות ירוקה יותר. הדוגמאות הן רבות; פראדה הכריזה כי תייצר תיקים מניילון ממוחזר בלבד, קוקה קולה הצהירה כי תוריד את משקל הפלסטיק בפקקים, לוריאל הכריזה על קיזוז גזי החממה באופן מלא עד לשנת 2030, מייקרוסופט הצהירה כי תגיע למאזן פחמני שלילי, אמזון הקימה קרן השקעות בת שני מיליארד דולרים לצורך השקעה בפרוייקטים ירוקים, ממשלת גרמניה הצהירה כי תשקיע 800 מיליארד יורו בייעור, צרפת והודו הצהירו כי לא יקבלו מוצרי פלסטיק חד פעמיים מסויימים ועוד ועוד.

 

הקו המנחה הוא פשוט: צמצום בזבוז מזון ומים, צמצום פסולת, צמצום שימוש במוצרים חד פעמיים מפלסטיק ומנייר וכמו כן צמצום רכש.

כל זאת ועוד על מנת לצמצם אחוז פליטות גזי חממה, שהרי גזי החממה הם שמגבירים את אפקט החממה. משבר האקלים למעשה מתייחס לאפקט החממה, שעל פי תחזיות האו"ם צפוי לגרום לשינויי אקלים כגון המסת קרחונים ובצורות, שבתורם צפויים לגרום לשריפות ושטפונות שיובילו לנזק כלכלי המוערך על פי חברת מקינזי בכ- 200 מיליארד דולר בתחום הנדל"ן לבדו, וזאת מבלי לכלול נזקים כלכליים נוספים.

 

 

עסק הרוצה להבטיח את חוסנו הכלכלי למול המשבר הקרב אלינו, מאמץ כבר היום התנהלות ירוקה.

בין השאר, אחד האספקטים המשמעותיים להצלחת העסק הינו מוטיבציית העובד. מחקרים רבים מחזקים את התפיסה לפיה מוטיבציית העובד ושביעות רצונו ממקום העבודה קשורה באופן הדוק לאפקטיביות שלו. בצירוף עם הסקר של דלוייט שצויין לעיל, קל להבין מדוע מעסיקים רבים מתחילים לשנות את סביבת העבודה כך שתפעל באופן יותר ירוק. עסק שפועל באחריות סביבתית כבר היום תורם לאפקטיביות העובד, שימור עובדים וכן גיוס וטאלנט האנט (talent hunt). גם בישראל כבר רואים את ההשפעה הסביבתית של העובדים על מקומות העבודה שלהם. בין חלוצות תנועה זו הינה "ירוק בהייטק", במסגרתה עשרות חברות ואלפי עובדים כבר פצחו בצעדים ירוקים קטנים בסביבת העבודה כגון החלפת נורות רגילות לנורות לד, מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים והצנעת החד"פ ועוד.

דרך משמעותית לחסוך בפליטות גזי חממה היא דרך רכש המזון במשרדים. לא רק שזה חוסך עלויות משרד, אלא גם מסייע בפתרון בעיה עולמית - כשליש מהמזון בעולם הולך לפח! המזון שנזרק בתורו מגיע למטמנות, שם מייצר גז חממה מתאן, שהוא גז חממה פעיל פי עשרות אחוזים באטמוספירה יותר מאשר פחמן דו חמצני ובכך מזרז את משבר האקלים פי כמה.

 

כיצד ניתן לשפר את רכש המזון במשרד כך שיהיה יותר אקולוגי?

כאשר מתכננים אירוע חברה ניתן להשתמש בקייטרינג כלים רב פעמיים, לרכוש מזון בכמויות הגיוניות ולעודד עובדים לקחת הבייתה במידה ונשאר, ועוד. בנוסף, גם רכש של מוצרים שהם יותר אקולוגיים בתהליך הייצור שלהם הוא נדבך חשוב מאוד. ניתן למשל לרכוש יותר מוצרים טבעוניים, מוצרים בעלי תו תקן ירוק ועוד.

ספירולינה הינה מיקרו אצה, אשר בעת גידולה סופחת גזי חממה מן האוויר בתהליך הפוטוסינתזה הטבעי. הסיבה שספירולינה סופחת יותר גזי חממה מאשר גידולים אחרים היא שהיא מאוד קטנה וכך מתפשטת במים, כלומר פני השטח הסופחים גזי חממה הינם גדולים בהרבה מאשר עלים רגילים – כמעט כל משטח המים סופח אליו את גזי החממה. מעבר לכך, מאחר והערכים התזונתיים של הספירולינה הטרייה ואחוזי ספיגתם במערכת העיכול הינם גבוהים מאוד (פי 10 יותר סידן מחלב, פי 3 יותר חלבונים מבשר, ועוד) לקוחות מדווחים כי הם נוטים לחוש פחות רעב במהלך היום לאחר צריכת  הספירולינה בבוקר.

לדוגמה, סביר כי הכנת שייק פירות עם קוביית קרח העשויה מספירולינה טרייה לעובדים בבוקר תפחית את צריכת המזון במשרד במהלך שאר היום. מעבר לכך, ספירולינה הינה טבעונית ומספקת פתרון תזונתי לכל סוגי הדיאטות והעדפות המזון. עצם השימוש בה גם מחזק ומכבד את עקרון ה work life balance  (איזון בין הקריירה לחיים הפרטיים של העובד), נושא שגם הוא במרכז העולם הערכי של דור המילניום ובכך מחזק את תחושת השייכות של העובד למקום העבודה שלו ואת הגאווה הארגונית. אחריות סביבתית ובמקביל מיתוג מעסיק ירוק כבר החלו בכל העולם, כולל בישראל - ומה יותר ירוק מספירולינה טרייה?

להזמנת סדנאות "בישול ירוק" לעובדים לחצו כאן 


מאמרים נוספים