ספירולינה טרייה כטיפול טבעי באנמיה

ספירולינה טרייה כטיפול טבעי באנמיה - SimpliiGood - ספירולינה

 

אנמיה (שם המתייחס למצב שבו ריכוז ההמוגלובין (HB) בדם נמוך) מתבטאת במגוון תסמינים קליניים, החל מחולשה ועייפות, דרך הפרעות גדילה והתפתחות, ועד העלאת הסיכון לתמותה. הופעות של אנמיה שכיחות בעיקר בקרב ילדים, קשישים ונשים, בהריון או מניקות, וההערכות מראות כי היא משפיעה על קרוב לשליש מאוכלוסיית העולם.

מחסור בברזל בקרב ילדים

אחד התורמים השכיחים ביותר לאנמיה הוא חוסר תזונתי, כשמחסור בברזל הוא אחד משלושת הגורמים העיקריים לאנמיה ברחבי העולם.

אנמיה של מחסור בברזל שכיחה בקרב ילדים ברחבי העולם ומוכרת כבעיה אמיתית לבריאות הציבור.

ההערכה היא ש-25% מהילדים בגילאי בית הספר ברחבי העולם הם אנמיים. בישראל, שיעור האנמיה של מחסור בברזל בקרב ילדים עולה על 50% באוכלוסיות מסוימות, בעוד ש-62.3% מהילדים מתחת לגיל 5 באזור אפריקה של האו"ם מושפעים מאנמיה.

ההשפעה השלילית של מחסור בברזל על התפתחות הילד והתנהגותו נחשבת משמעותית לטווח הקרוב אך לרוב בלתי הפיכה לטווח הארוך.

הצרכים ההולכים וגדלים של תינוקות ופעוטות והעברתם לתזונה מוצקה, נחשבים לגורמים השכיחים ביותר למחסור בברזל ואנמיה בגיל זה.

ספירולינה טרייה - פתרון לאנמיה

במהלך השנים האחרונות גוברות העדויות הקליניות שממחישות את הקשר בין צריכת ספירולינה טרייה לשיפור במדדי האנמיה בקרב אוכלוסיות שונות, במיוחד קבוצות פגיעות כמו ילדים, נשים בהריון או בגיל הפוריות וקשישים.

הספירולינה – מיקרו אצה כחולה – ירוקה - ידועה מזה שנים רבות כמקור עשיר לחלבון, אך היא גם מקור איכותי לוויטמינים ומינרלים ובעיקר לברזל ונוגדי חמצון הנחוצים לגוף. היתרונות הבריאותיים של הספירולינה הטרייה הוכחו במחקרים רבים ובמגוון מצבים בריאותיים, כולל אנמיה.

הספירולינה הטרייה מכילה כמויות גדולות של ברזל זמין ביולוגית, אשר הוכח כי הוא נספג בקלות בדרכי העיכול: מינון יחיד של 20 גרם ספירולינה, בצורתה הרטובה והטרייה, מכיל כמות ברזל השווה ל-100 גרם שמיר או פי 4 מכמות הברזל שנמצאת ב-100 גרם שעועית, והיא מהווה כחמישית מהמנה היומית המומלצת לצריכת ברזל (בהתאם לדרישות ה- DRI לאדם מבוגר).

ספירולינה טרייה לטיפול באנמיה בקרב נשים בהריון

הספרות המחקרית - מדעית מצביעה על כך שהתוצאות המעניינות והפוטנציאליות הללו בתחום הטיפולי של בעיה כה רחבה של בריאות הציבור כמו אנמיה, נצפו לא רק בקרב אוכלוסיית הילדים אלא גם בקרב מבוגרים ובמיוחד בקרב נשים.

נשים בגיל הפוריות שאינן בהריון, נמצאות בסיכון מוגבר לפתח מחסור בברזל ואנמיה הנגרמות מסיבות שונות ומגוונות.

המאבק באנמיה של מחסור בברזל בקרב נשים בהריון הוא בראש סדר העדיפויות בבריאות, בגלל הקשר שלו לתוצאות שליליות הכוללות תמותת אימהות, משקל לידה נמוך ולידה מוקדמת. על פי סקירה משנת 2003, בזכות המאפיינים הייחודיים שלה מבחינת מטבוליזם של ברזל, ניתן להשתמש בספירולינה הטרייה כטיפול מצוין בחוסר ברזל, באמצעות בתזונה של נשים בהריון כאמצעי מניעתי, וכבר נעשה בה שימוש נרחב בקרב נשים בהריון ביפן, הודו וסינגפור.

ספירולינה טרייה לטיפול באנמיה אצל מבוגרים 

אנמיה שכיחה גם בקרב נבדקים מבוגרים וקשורה לעלייה באשפוז ובמוגבלות, לסיכון גדול יותר לנפילות ופגיעה בכוח השרירים ולסיכון גבוה יותר לתמותה. בשנת 2011 ארבעים מתנדבים משני המינים (בני 50) השתתפו במחקר קליני וטופלו ב-3 גרם ספירולינה טרייה ליום למשך 12 שבועות. לאחר הטיפול נצפתה עלייה בערכי ההמוגלובין והפריטין, בעוד שנשים מבוגרות, ככל הנראה, נהנו מהר יותר מתוספי הספירולינה הטרייה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ספירולינה טרייה עשויה להקל על האנמיה אצל נבדקים מבוגרים וכי היא מועילה בטיפול במחסור בברזל.

לסיכום, נראה כי העדויות המדעיות שהצטברו במהלך השנים מראות על קשר משמעותי וחזק בין תכולת הברזל הגבוהה בספירולינה הטרייה, בשילוב עם הזמינות הביולוגית הגבוהה שלה, עם מאבק באחת הבעיות המאתגרות ביותר בבריאות הציבור. ניתן  בקלות להסיק כי צריכה שוטפת של ספירולינה טרייה תשמש כאופציה מצוינת לטיפול במחסור בברזל ולמניעה של הפרעת דם כרונית - אנמית בקרב כלל האוכלוסייה ובקרב אוכלוסיות רגישות, כמו ילדים, נשים וקשישים, בפרט. 


מאמרים נוספים