מחלת קרוהן תסמינים ודרכי טיפול באמצעות ספירולינה

מחלת קרוהן תסמינים ודרכי טיפול באמצעות ספירולינה - SimpliiGood - ספירולינה

מה היא מחלת קרוהן?

קרוהן היא מחלה שנוצרת בעקבות פעילות יתר של מערכת העיכול בגוף ובעקבותיה מופרשים חומרים שיוצרים דלקת ופוגעים ברירית המעיים. 


במרבית המקרים (75%) הדלקת תופיע בחלק שמחבר בין המעי הדק למעי הגס ואצל חלק ניכר מהחולים המחלה תפגע הן במעי הדק והן במעי הגס, אך המחלה יכולה להתבטא בכל אחד מחלקיה של מערכת העיכול מחלל הפה ועד לפי הטבעת.ברובם הגדול של המקרים, יתקיימו בגוף מוקדים מודלקים, שלצידם אזורים ללא דלקת לאורך המעי. 


לדלקת עצמה יכולת להגיע לכל השכבות של דופן המעי מהציפוי הפנימי – הרירית - ועד לקרום המעי החיצוני - סרוזה.למחלה טווח פגיעות וגרימת נזק רחב, אשר יכול ליצור חיבורים לא טבעיים בין המעי לאברים שונים הממוקמים בחלל הבטן (פיסטולות). 

 

ממה נגרמת מחלת קרוהן?

נכון להיום, ניכר שלהיווצרות מחלת קרוהן יש מספר גורמים שפועלים במקביל - אימוניים, גנטיים וסביבתיים. תגובת יתר של מערכת החיסון נגד גורמים זרים, כמו חיידקים או נגיפים, תיצור הפרשה עודפת של חלבונים, כמו ציטקונים ו-TNF, שיגרמו לדלקת כרונית והרס של רקמות במעי.בנוסף, ל-20% מהחולים בקרוהן יש קרוב משפחה שגם הוא חולה במחלה. 


ההסתברות הגנטית למעבר של קרוהן בין חולה קרוהן לצאצאים גבוהה פי 12-14. בנוסף, נמצא כי המחלה קיימת בשכיחות גבוהה אצל יהודים על פני אוכלוסיות אחרות.בישראל סובלים מקרוהן כ-39,000 איש, מהם 77% מבוגרים, 19% קשישים ורק 4% מתוכם ילדים. 


בעשורים האחרונים חלה עליה בשכיחותה של המחלה ונמצא קשר מובהק גם בין הופעתה לבין הרמה הסוציואקונומית של החולים. לילדים שלא יחשפו במידה מספקת למיקרו אורגניזמים - חיידקים שמקורם במעיים של בעלי חיים, כתוצאה מכל מגע עם "לכלוך" עלולה לגרום למערכת החיסון להילחם בחלבונים של הגוף. מחקרים רבים הצביעו גם על קשר בין חוסר הנקה לבין התפרצות של קרוהן, ובנוסף ניכר שקרוהן מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בקרב מעשנים (וגם מי שעשנו בעבר). 


מהם הסימפטומים לקרוהן?

קיימים סימפטומים שונים לקרוהן שמושפעים מהאזור במערכת העיכול שבו מצויה הדלקת. הדלקת, כאמור, תוקפת את כל השכבות של דפנות המעי, מה שעשוי ליצור הצרה בחלל המעי או פיסטולות -חיבורים לא תקינים בין אברים כמו חיבור בין המעי הדק למעי הגס וכדומה. 


דלקות במעי הדק יגרמו לרוב לשלשולים, חום, כאבי בטן, חולשה ופגיעה ביכולת הגוף לספוג רכיבי מזון, הנחוצים לגוף ובעיקר נחוצים למאבק בדלקת כמו ויטמינים וסידן. 


לחולים רבים המחלה תתבטא באזור פי הטבעת ועשויה ליצור אבצסים (כיסי מוגלה) או סדקים / פיסטולות ברקמות העדינות של האזור שיוצרות כאב רב. כאשר המחלה פעילה הדלקת עלולה להתפשט גם לחלל הבטן ולגרום להופעת אבצסים בבטן שיגרמו לכאבים עזים. 


לפעמים יכולים להיווצר גם פצעים בחלל הפה ובמקרים נדירים, בנוסף לביטוי של הסימפטומים במערכת העיכול, גם איברים אחרים כמו עיניים / עור / מפרקים עשויים להיפגע. 


כמה זמן נמשכת מחלת קרוהן?

במרבית המקרים המחלה מתבטאת בהתקפים שביניהם חלה הפוגה. יש חולים שהמחלה פעילה אצלם ללא כל הפסקה ולעומתם יש חולים שהמחלה רדומה והם סובלים מההתפרצות שלה לעיתים נדירות בלבד.


איך להתמודדות עם קרוהן?

למרבה המזל קיימות תרופות במבחר גדול לטיפול בקרוהן. הבחירה בסוג התרופה, או שילוב כמה תרופות יחד, יעשה בהתאם לחומרת המצב ואופי התגובה של המחלה ממטופל למטופל. התגובה לטיפול עשויה לקחת מספר שבועות עד לתחושת שיפור. 


בין התרופות יהיו תרופות אנטי-דלקתיות, אנטיביוטיקה, סטרואידים, טיפולים אימונו-מודולטוריים, על ידי תרופות בעלות השפעה מדכאת למערכת החיסונית, תרופות חדישות ביולוגיות נוגדות TNF, כגון סימזיה שאושרה בישראל ב2018 ומתאימה למי שסובלים מהמחלה ברמה בינונית-קשה, ותרופות ביולוגיות נוספות שבולמות את התפשטותה של הדלקת. 


לפני כל בחירה בטיפול יתקיים פרוטוקול טיפול שיכלול מספר רב של בדיקות דם, צילומי אולטרסאונד בדיקות פאפ וקולונוסקופיה. לרוב, לפני טיפולים ביולוגיים, ידרשו גם בדיקות אצל רופא עור ובדיקה גניקולוגית לנשים. לפני התחלת טיפולים ביולוגיים תיעשה גם בדיקה למטרת שלילת הימצאות נגיפים רדומים שבמידה ומצויים בגוף יש לטפל בהם טרם התחלת הטיפול. 


כמו כן, יש לעבור חיסונים שונים לפני התחלתו של הטיפול הביולוגי כגון חיסון נגד שפעת, דלקת ריאות, הפטיטיס A ו-B ולנשים צעירות יינתן גם חיסון נגד סרטן צוואר הרחם.לחולי קרוהן, מזנים מסוימים, יכולות לסייע תרופות נגד שלשול שמפחיתות את התנועתיות במעיים ומקילות על מכאובים שנגרמים בעקבותיהם. 


תזונה ותוספים שמסייעים לקרוהן:

לתזונה השפעה רבה על איכות החיים של כולנו ובמקרים של התמודדות עם מחלות מעיים, ובפרט עם קרוהן, לתזונה יכול להיות תפקיד מכריע. משטרי אכילה שונים יוכלו להקל על סימפטומים של המחלה וכמובן לסייע לגוף להתחזק – כמו משטר אכילה דל לקטוז (דל בחלב ומוצרי חלב). 


בשלבי התפרצות, שהם השלבים החמורים של המחלה ובהם הגוף נחלש ומתמודד עם מצבי דלקת חריפים אשר לעיתים מביאים לכדי צורך בניתוח, יש מצד אחד צורך להמשיך לספק לגוף את הערכים התזונתיים הנחוצים לו, ומצד שני לסייע לו במזונות שקלים לעיקול וספיגתם טובה ומהירה. 


חשוב מאוד להטעין את הגוף באספקה שוטפת של ויטמינים ומינרלים ולסייע לגוף בצריכה של המזונות בצורת נוזלים - מרק עוף ובשר, ירקות כתומים מאודים, אורז לבן עגול, מחית בננות ומיצי ירקות מסוננים ירוקים / כתומים (סלרי / קייל / תרד / גזר שניתן להמתיקם עם פרי). 


במזונות הללו מצויים פיטו-כימיקלים שיעילים בעיכוב תהליכי דלקת.יש מחקרים שהראו השפעה חיובית של זני חיידקים פריבויוטים על חולי קרוהן.מזון נוסף שתומך בשיקום ויצירת פלורה בקטריאלית תקינה בדופן המעי הוא ספירולינה טרייה. 


הספירולינה היא אצה כחולה ירוקה שגדלה בבריכות מים מועשרים במינרלים, ובעלת ערכים תזונתיים גבוהים ואיכותיים שידועים בסגולותיהם הודות ליכולת הספיגה הגבוהה שלהם בגוף. 


איך ספירולינה טרייה תורמת לחולי קרוהן?

כאמור, הסיוע של הספירולינה בשיקום וביצירת הפלורה הבקטריאלית הבריאה במעי מסייעת לכל מי שיצרוך אותה, ובמקרה של חולי קרוהן, היות והפגיעה העיקרית היא בדיוק ברירית הזו, הרי שצריכה של ספירולינה טרייה תסייע למנוע התפרצויות ככל שהצריכה שלה תיעשה מגיל מוקדם יותר. 


בנוסף, היות ולספירולינה הרכב תזונתי עשיר בוויטמינים מסוג A, 1B, 2B, 3B, 6B, C ו-K ובמינרלים חיוניים, כמו ברזל בכמות גבוהה מאוד, סלניום, מינרל נוגד חמצון שפועל להגנה על המעי, אבץ, מגנזיום, קלציום וכדומה, וכן עשירה מאוד בחלבון שלם הכולל את כל 8 חומצות האמינו, לספירולינה יכולת לסייע בהשלמת חוסרים תזונתיים למי שלא צורכים את הערכים הללו במזון. 


לחולי קרוהן רבים יש חוסרים משמעותיים בערכים תזונתיים, שמעבר לקשיים שעימם הם מתמודדים בגין המחלה, עשויים להשפיע עליהם לרעה אף יותר. 


חיזוק המערכת החיסונית ושיפור מערכות הדם והעיכול יסייעו לחולי קרוהן להתחזק ולשפר את התחושה הכללית.מעבר להרכב התזונתי הרחב של הספירולינה הטרייה, האיכות של הרכיבים הללו להיספג בגוף בצורה מהירה ויעילה הופכת את השימוש בספירולינה הטרייה למזון-על, שרבים מהספורטאים עושים בו שימוש כדי לספק לגופם את החלבונים, הוויטמינים והמינרלים שהולכים לאיבוד במהלך הפעילות הספורטיבית. 


התרומה של הספירולינה הטרייה למערכת העיכול נובעת בראש ובראשונה מהספיגה הטובה של הרכיבים בגוף, מה שמקל מאוד ומייעל את עבודת מערכת העיכול. 


כל הקלה על מערכת העיכול בקרב חולי קרוהן משמעותית מאוד ליכולת התפקוד הכללית ובעיקר ליכולת ההתמודדות שלהם עם המחלה. 


מאמרים נוספים